Nyt årsmagasin sætter fokus på god uddannelseskvalitet

13.12.2017 // af Daniel Sebastian Larsen, Kommunikationsansvarlig

Akkrediteringsinstitutionen runder 2017 af med et magasin, der indkapsler bud på, hvad god uddannelseskvalitet er, fra blandt andet Søren Pind, Stefan Hermann, DSF, Scenekunstskolen og Universitetsudvalget. Læs også om de seneste tværgående analyser, årets afgørelser og den nye akkrediteringslov.

Læs Årsmagasin 2017 her.

Hvad er god uddannelseskvalitet? I vores årsmagasin for 2017 afdækker vi de forskellige opfattelser af kvalitetsbegrebet, der spirer frem og udfolder sig i det danske uddannelseslandskab. Gennem ti temaartikler og interviews går vi tæt på de centrale spørgsmål i jagten på, hvad god uddannelseskvalitet er. Mød blandt andre:

  • Stefan Hermann, der siger, at ”Der er en helvedes masse ting, som akkrediteringssystemet ikke kigger på”. Han taler også for større åbenhed om undervisningen og kritisk samarbejde blandt fagfæller som centrale elementer i uddannelseskvalitet.
  • Søren Pind, der udfolder sine holdninger til dannelse, måling af kvalitet, krav til de studerende og hvilken betydning kvalitet på uddannelsesområdet har for Danmarks fremtid.
  • Danske Studerendes Fællesråd, der giver deres syn på, om det øgede optag er godt eller skidt, om kvalitet kan måles og meget mere. Tre medlemmer fra STAR – De Studerendes Akkrediteringsråd supplerer med deres bud på uddannelseskvalitet i et studenterperspektiv
  • Formand for Universitetsudvalget, Agnete Gersing, som giver indblik i udvalgets overvejelser og tilgang til kvalitetsspørgsmålet på universitetsområdet.
  • .. og kom med på Scenekunstskolen, der tager dig med i kulissen og giver et indblik i, hvordan kvalitetsbegrebet udfolder sig på en kunstnerisk uddannelsesinstitution.

I temaet får du også et hurtigt overblik over tre centrale strømninger på tværs af det europæiske uddannelseslandskab. Her illustrerer ordninger som centre for fremragende uddannelse og Excellent Teaching Practitioner (ETP) samt et øget fokus på benchlearning og fagfællevurderinger blandt undervisere en ambition om, at god uddannelse skal stimuleres og belønnes på lige fod med god forskning.  

Sidst men ikke mindst ser vi indad og går nærmere på jagten på bedre uddannelseskvalitet i de studerendes datajungle, der er i centrum for Akkrediteringsinstitutionens nye Learning Analytics Netværk, mens direktør Anette Dørge slår fast, at der ikke findes et simpelt mål for kvalitet.

#Danmarksbedsteuddannelser på Folkemødet, årets analyser, ny akkrediteringslov og årets afgørelser
I årsmagasinet bevæger vi os også uden for temaet. I reportagen fra årets folkemøde får du de centrale pointer fra vores fremtidslaboratorium fredag formiddag, der gav det langsigtede syn på uddannelse og kvalitet. Derudover kan du læse om:

  • Analyserapporten Hovedperson i egen læring, der udkom i august og giver et dansk såvel som europæisk perspektiv på studentercentreret læring.
  • Den kommende analyse af, hvordan danske uddannelsesinstitutioner arbejder med at sikre deres uddannelsers videngrundlag.
  • De væsentligste ændringer i den nye akkrediteringslov, der er vedtaget af et enigt Folketing og træder i kraft den 1. januar 2018.
  • Årets afgørelser, der blandt andet omfatter otte institutionsakkrediteringer og 62 akkrediteringer af nye og eksisterende uddannelser

Læs Årsmagasinet for 2017 her

Vil du have Årsmagasinet tilsendt?
Vi sender gerne et eller flere trykte eksemplarer af Årsmagasinet til dig. Send blot en mail med angivelse af adresse og det ønskede antal eksemplarer til:

Daniel Sebastian Larsen

Kommunikationsansvarlig

Abonnér på nyhedsbrev
X

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få nyt om analyser, publikationer og arrangementer om uddannelse, kvalitet og akkreditering.



Akkrediteringsrådets nyhedsbrev


Daniel Sebastian Larsen

Kontakt