Kvalitetsbevidst studiestart

Et stort tillykke skal lyde til de mange unge, der snart tager hul på tilværelsen som studerende på en videregående uddannelse. I går en spændende og på alle måder vigtig tid i møde. De danske uddannelsesinstitutioner er spækket med folk, der arbejder dedikeret for at sikre jer gode uddannelser. Det indebærer blandt andet, at der hele tiden holder fokus på uddannelsens kvalitet. Jeg håber, at I som nye studerende fra første dag vil opleve uddannelser og uddannelsesinstitutioner, der tager kvaliteten alvorligt og arbejder hårdt og løbende for at sikre og udvikle den.

Udvikling sammen med kontrol

Siden 2007 er kvalitet, relevans og kvalitetssikring på flere end 1.500 uddannelser blevet vurderet i forbindelse med akkrediteringsforløb. Vi har kontrolleret kvaliteten, men også skubbet på for at udvikle den. Med vores blide, eksterne pres har akkrediteringssystemet søgt at sørge for, at kvaliteten og kvalitetssikringen kom på dagsordenen ude på uddannelsesinstitutionerne og ikke blev overset eller nedprioriteret til fordel for andre opgaver. Den indsats kommer naturligvis de studerende til gavn, men også for arbejdsmarkedet og samfundet i det hele taget er det essentielt, at det sikres, at de videregående uddannelser har et højt kvalitetsniveau.

Kvalitet er et ledelsesansvar

Med den nye akkrediteringslov fra sommeren 2013 overgår vi løbende fra at akkreditere alle enkelte uddannelser til i stedet at akkreditere hele uddannelsesinstitutioner. Det indebærer også, at ansvaret for kvaliteten nu helt entydigt hviler på de enkelte uddannelsesinstitutioner og ledelserne herpå. En markant ændring, som både ansatte og studerende – nye såvel som ”gamle” – forhåbentlig kan mærke.

Relevansorienteret søgning

Den gennemgående analyse af årets ansøgningsmønstre har lydt, at de unge i stigende grad har søgt mod uddannelser med høj erhvervsretning og gode ansættelsesmuligheder efter endt uddannelse. Og ligesom de studerende øjensynligt søger uddannelser med høj relevans, må alle uddannelser søge at gøre sig relevante. Det indebærer blandt andet en tæt og kontinuerlig dialog med dimittender og arbejdsmarkedets typiske aftagere af dimittender. Det er vejen frem, så uddannelserne hele tiden kan sikre sig, at de ikke uddanner til et gabende hul, men er i takt med udviklingen på de arbejdsmarkeder, der venter deres studerende, når de forlader institutionen som nyuddannede. Før de mange nye studerende når så langt, håber jeg inderligt, at de fra start vil opleve, at de nu er begyndt på uddannelser, hvor fokus på kvaliteten er allestedsnærværende og spænder fra væg til væg i hvert eneste auditorium og undervisningslokale. Endnu en gang tillykke med optaget.

Anettes nye underskrift

Anette Dørge