Små humanistiske uddannelser

Sidst opdateret: 08.04.2014

Opsamlende analyse:
Små humanistiske uddannelser rummer i kraft af deres størrelse kvalitetsmæssige styrker og potentialer, men også tværgående kvalitetsudfordringer.

Analysen finder blandt andet, at uddannelserne har et markant højere frafald af studerende, særligt i begyndelsen af studietiden.
Deres begrænsede størrelse medfører også en skrøbelighed i det uddannelses- og forskningsmiljø, der skal bringe de studerende godt i gennem studierne.
Endelig har de små humanistiske uddannelser generelt en højere ledighed end for humaniora som helhed, dog ikke på et markant højere niveau.

Uddannelsernes størrelse sikrer dem dog samtidig visse styrkepositioner. Et gennemgående træk er muligheden for intensive uddannelsesforløb takket være stor nærhed mellem undervisere og studerende. Denne nærhed giver mulighed for stærke faglige og sociale fællesskaber på uddannelserne.

Endelig viser analysen, at der er store udviklingspotentialer for de små uddannelser, særligt i form af øget samarbejde på en række områder. En øget fokus på samarbejde vil kunne adressere en række af de udfordringer, uddannelserne i dag står over for.

Den opsamlende analyse er baseret på akkrediteringsrapporter for uddannelserne, suppleret med kvalitative interviews med uddannelsernes studieledere, forskere, studienævnsrepræsentanter og nuværende og tidligere studerende.

Ved spørgsmål, kontakt:

Rune Heiberg Hansen
Sekretariatschef
rhh@akkr.dk
M: 2249 5896

Pressehenvendelser, kontakt:
Daniel Sebastian Larsen
Kommunikationsansvarlig
dsl@akkr.dk
T: 7231 8804


Tilbage til publikationer

Download




Forfatter

Danmarks Akkrediteringsinstitution

Dato

2014
Daniel Sebastian Larsen

Kontakt

  • Daniel Sebastian Larsen
  • Mobil:  7231 8804
  • dsl@akkr.dk