Andet besøg gav indsigt i centrale dele af UCL’s kvalitetssikringsarbejde i praksis

Tirsdag den 27. september indledte akkrediteringspanelet og et team af konsulenter fra Danmarks Akkrediteringsinstitution deres andet besøg på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL). Besøget strakte sig over tre dage og bragte panelet forbi UCL’s campus på Seebladsgade i Odense, som er en af institutionens større campusser, men også forbi campus i Jelling. Under besøget fik panelet gennem interviews med forskellige ledelseslag såvel som et udsnit af undervisere og studerende fra hele uddannelsesinstitutionen indsigt i, hvordan UCL arbejder med at sikre og udvikle kvaliteten af uddannelsesudbud i praksis.

Besøget bød på god og åben dialog mellem panelmedlemmer og de forskellige repræsentanter fra UCL. Dialogen tog afsæt i tre audit trails, der var blevet udvalgt efter panelets første besøg i maj, og som havde til formål at belyse, hvordan UCL’s kvalitetssikringssystem fungerer i praksis:

  1. Tilrettelæggelse af undervisningsforløb med udgangspunkt i de studerendes forudsætninger
  2. Uddannelsesudbuddenes tilknytning til relevante faglige miljøer
  3. Kvalitetskonferencers rolle i udvikling af uddannelsesudbud

Studentercentret læring i fokus som redskab for at understøtte læringsmål
På besøgets første dag fik panelet indsigt i, hvordan undervisning med udgangspunkt i de studerendes forudsætninger er en central del af UCL’s tilgang til studentercentreret læring. Med audit trail 1 i fokus spurgte panelet blandt andet ind til, hvordan UCL arbejder med at tilrettelægge undervisningsforløbene således, at de understøtter de studerendes engagement i at nå læringsmålene.

Først mødtes panelet med studerende, der fortalte om deres erfaringer med undervisning, der tager udgangspunkt i deres forudsætninger. Dernæst talte panelet med studerende valgt til studieråd om deres rolle i kvalitetssikringen af undervisningsforløb. Inden frokost fik panelmedlemmerne og akkrediteringsteamet en rundvisning på UCL’s ene campus i Odense, der er ny renoveret og tidligere husede Wittenborg kaffemaskinefabrik. Rundturen gik forbi 3D-printere og gennem både laboratorier og multimedierum, hvor studerende frit kan komme og arbejde på deres studieprojekter.

Ved eftermiddagens møder med undervisere og fagkoordinatorer var panelet interesseret i, hvordan undervisningsforløb i praksis tilrettelægges med udgangspunkt i de studerendes forudsætninger. I den forbindelse blev dialog i undervisningsteams blandt andet nævnt som et godt værktøj. Dagens sidste møde var med uddannelseschefer, hvor panelet fik indsigt i det bredere arbejde med kvalitetssikring, herunder hvordan de arbejder med undervisningsevaluering på ledelsesniveau.

UCL’s arbejde med videngrundlag
Besøgets anden dag bragte panelet og akkrediteringsteamet til det 180 år gamle Jelling Statsseminarium, der nu huser de lokale udbud af lærer- og pædagoguddannelser på UCL. I Jelling rettede panelet fokus mod audit trail 2 og fik indblik i UCL’s arbejde med at sikre videngrundlag, nærmere bestemt hvordan de monitorerer og prioriterer udviklingen af undervisernes videngrundlag. Der var dækket fint op med hvid dug og efterårsfarver i det gamle bibliotek, hvor panelet interviewede studerende, undervisere og chefer hen over dagen.

Panelet talte først med undervisere om deres systematik i inddragelse af praksis-, forsknings- og udviklingserfaringer, og hvordan de etablerer faglige miljøer på tværs af udbud og uddannelser.  Derudover fortalte underviserne også om erfaringer fra UCL’s adjunktforløb. Ved panelets efterfølgende interview med forskningschefer fra sundhed, erhverv og pædagogik og samfund fik de indsigt i samspillet mellem forsknings- og undervisningsdelen på UCL. Ligesom på UCL Odense fik panelmedlemmerne også en rundvisning på UCL Jelling af studerende. Efter rundvisningen talte panelet med adjunktvejledere, projektledere og andre ressourcepersoner inden for adjunktforløb, herunder adjunktforløbets rolle i udvikling af kompetencer inden for tilrettelæggelse og udførelse af undersøgelser og indføring af nye undervisere i videngrundlaget. Dernæst talte panelet med medlemmer af uddannelsesudvalgene om samarbejdet mellem aftagere og UCL i forhold til inddragelse af viden fra praksis i undervisning. Dagen blev afsluttet med, at uddannelseschefer fortalte om UCL’s arbejde med vurdering og udvikling af videngrundlag.

Kvalitetskonferencers bidrag til kvalitetssikring og afsluttende bemærkninger
På besøgets sidste dag gav undervisere, studerende og forskere panelet indblik i, hvordan UCL’s årlige kvalitetskonference bidrager til kvalitetssikringen af uddannelserne. Ved de årlige kvalitetskonferencer for hvert udbud på UCL arbejder studerende, undervisere, chefer og kvalitetssikringsmedarbejdere i fællesskab med udfordringer og perspektiver i forhold til kvalitetssikring og udvikling af uddannelser.
Dagen startede med et virtuelt møde med to studerende fra studieråd. De fortalte om deres involvering i forberedelsen af kvalitetskonferencer, hvor de er med til at nuancere evalueringsresultater og komme med forslag til handletiltag. Herefter interviewede panelet undervisere om deres erfaringer med kvalitetskonferencer, herunder hvordan kvalitetskonferencer bruges til at reflektere over det løbende arbejde med kvalitetssikring, men også til at sætte udfordringer på dagsorden i forhold til ledelsen. Denne pointe blev gentaget, da panelet interviewede uddannelseschefer og -ledere, der ligeledes så kvalitetskonferencer som et godt værktøj til at holde sig ajourført med uddannelers, men også til at give nye perspektiver og løsningforslag udfordringer, der kan opstå.

Panelet rundede besøget af torsdag eftermiddag, hvor de først samlede op på de tre audit trails ved et møde med direktionen, før panelets forperson gav en foreløbig tilbagemelding ved et afsluttende møde med rektor. Her kvitterede både forperson og rektor også for et veloverstået besøg. Akkrediteringsteamet og panelet vil nu udarbejde den endelige akkrediteringsrapport. Den skal akkrediteringsrådet træffe afgørelse på baggrund af i februar 2023.

Se program for 2. besøg på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole