Foto dekorativt element

Akkreditering i Danmark

Akkrediteringssystemet bidrager til at skabe et mere sammenhængende og gennemsigtigt uddannelsesmarked i Danmark til gavn for både studerende, arbejdsmarkedet og uddannelsesinstitutionerne.
Ved en institutionsakkreditering er det op til uddannelsesinstitutionerne selv at fastsætte det system, der bedst sikrer og udvikler uddannelsernes kvalitet og relevans. Fokus for akkrediteringen er, om uddannelsesinstitutionens kvalitetsarbejde er systematisk og velfungerende i praksis.
Ved alle institutionsakkrediteringer oprettes der en infoside, som opdateres, når der sker nyt i akkrediteringsprocessen for den enkelte institution. Her kan du både følge igangværende institutionsakkrediteringer og klikke dig videre til arkivet med infosider fra afsluttede akkrediteringer.
En uddannelsesakkreditering baseres på en faglig helhedsvurdering af uddannelsen og dens opfyldelse af Akkrediteringsbekendtgørelsens kriterier. Der foretages både akkreditering af eksisterende og nye uddannelser og udbud afhængigt af institutionens akkrediteringsstatus.
I opstartsfasen af en akkreditering nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel bestående af eksterne medlemmer. Rekrutteringsproces og sammensætning af panelet af afhænger af, om der er tale om en institutions- eller en uddannelsesakkreditering.
De studerende er omdrejningspunkt for de fleste aktiviteter på de videregående uddannelser. Derfor har de også en vigtig rolle i enhver akkrediteringsproces, hvor de kan indgå på forskellige måder. Herunder er der altid en studerende i akkrediteringspanelet, og de studerende på institutionen interviewes.
Det danske akkrediteringssystem omfatter alle videregående uddannelser på universiteterne, professionshøjskolerne og erhvervsakademierne samt de kunstneriske og de maritime uddannelsesinstitutioner. Læs om det videregående uddannelsessystem og kvalifikationsrammen.

Det danske akkrediteringssystem blev etableret i 2007 og har til formål at styrke uddannelsesinstitutionernes arbejde med at udvikle uddannelser med stadigt højere faglig kvalitet og relevans.

Der ligger en række lovbestemte kriterier til grund for henholdsvis en institutionsakkreditering og en uddannelsesakkreditering, og akkrediteringsprocessen forløber over fire faser.

Bliv klogere på, hvordan en akkreditering foregår i videoen her.