Danmarks Akkrediteringsinstitution samler og formidler viden, der kan understøtte udviklingen af kvalitetssikring og uddannelseskvalitet på tværs af de videregående uddannelser og øvrige interessenter i sektoren. Det er en opgave, der udspringer af både Akkrediteringsloven og af de europæiske standarder og guidelines for kvalitetssikring (ESG’erne), og som udmønter sig i udgivelsen af 1-2 vidensprojekter hvert år.
Temaerne for vidensprojekterne varierer fra internationale tendenser med snitflader til uddannelseskvalitet som eksempelvis student-centered learning (2017), køn og ligestilling (2020) og micro-credentials (2021) til mere kvalitetssikringsnære emner med afsæt i erfaringer fra gennemførte akkrediteringer. Eksempler herpå er casesamlinger om kvalitetssikring og –udvikling af henholdsvis videngrundlag (2019) og praktik på erhvervsakademiuddannelserne (2021) samt tematiske erfaringsopsamlinger på veje til kvalitet på decentrale udbudssteder (2022) og arbejdet med studenterevalueringer (2023).
Fælles for dem alle er, at de er udarbejdet i dialog med relevante aktører i alle faser fra afgrænsning af tema over vidensindsamling til kvalificering af indhold og form.
Tre hovedopgaver som referenceramme
I 2020 offentliggjorde vi en ny strategi for fremtidens vidensprojekter. Strategien er udformet på baggrund af en omfattende inddragelsesproces, hvor både uddannelsesinstitutioner, de studerende og arbejdsmarkedets parter har haft mulighed for at byde ind med konkrete videnbehov. På baggrund heraf indkredser strategien tre hovedopgaver, som hvert enkelt vidensprojekt vil bevæge sig inden for:
Flere forskellige formidlingsformater
I årets løb deler vi også ud af vores viden og bidrager til dialog på tværs af den videregående uddannelsessektor om temaer, der knytter sig til kvalitetssikring og uddannelseskvalitet.
Eksempelvis holder vi jævnligt oplæg for kvalitetsnetværk og andre relevante fora. Vi har i de senere år også afholdt forskellige seminarer og konferencer, hvoraf flere er udsprunget af aktuelle vidensprojekter eller dialogprocesser med vores interessenter.
I slutningen af året tager et aktuelt tema op og belyser fra forskellige vinkler gennem interviews og baggrundsartikler i vores Årsmagasin. Sidst men ikke mindst rapporterer vi også jævnligt fra vores deltagelse i internationale kvalitetssikringsfora og netværk her.
Læs mere om vores forskellige vidensaktiviteter neden for.
2023
2022
2021
2020
2019
Første runde med institutionsakkreditering – forskelle, fællestræk, og hvad det har ført med sig
2017
Hovedperson i egen læring – Studentercentreret læring i et dansk og europæisk perspektiv
2016
MOOCs – kvalitet og perspektiver
Eksterne undervisere på videregående uddannelser – et inspirationskatalog
2015
Veje til viden om fremtidens kompetencebehov
Se tidligere års analyser under ‘Publikationer’
21. marts 2023
Temamøde om uddannelseskvalitet på decentrale udbudssteder
14. oktober 2021
20. september 2021
Forskningsbasering – seminar arrangeret i samarbejde med Danske Universiteter
3. december 2019
26. september 2019
Studentercentreret læring -seminar
17. januar 2018
25. oktober 2017
17. juni 2022
Hvor kønt ser det ud? Uddannelse, køn og uddannelseskvalitet
14. juni 2019
Spredning af uddannelser – gevinster og alarmklokker?
15. juni 2018
#Denstorekvalitetsdebat – er vores uddannelser gode nok?
16. juni 2017
Fremtidslaboratorium for uddannelsesverdenen
11. – 13. juni 2016
12. – 13. juni 2015
Debat om uddannelsernes samspil med det øvrige samfund og debat om dimittenders kompetenceprofil
13. juni 2014
2023
2022
2021
2020
2019
Årsmagasin 2019 – fokus på internationale tendenser og oprettelse af nye uddannelser
2018
Årsmagasin 2018 – Spredning af uddannelser
2017
Årsmagasin 2017: Hvad er god uddannelseskvalitet?
2016
Årsmagasin 2016 – Studentercentreret læring
2015
Se tidligere års sommermagasiner under ‘Publikationer’
Er du interesseret i et oplæg eller en trykt publikation?
Vi stiller gerne op og præsenterer vores vidensprojekter og andre publikationer i forskellige sammenhænge, der er relevante for feltet. Det kan være digitalt eller fysisk ved møder eller oplæg. Hvis et oplæg i en eller anden form har interesse for jeres institution eller organisation, så kontakt os gerne, så ser vi sammen, hvad der kan lade sig gøre. For mere information kontakt projektlederen for den relevante publikation eller områdechef Henrik Pedersen på hnr@akkr.dk eller 7231 8829.
Trykte publikationer kan rekvireres via kommunikationsansvarlig Sofie Gry Laursen på sogl@akkr.dk.