Større ansvar til institutionerne

Den nye akkrediteringslov, der trådte i kraft 1. juli, tildeler den enkelte institution langt større ansvar for at sikre og udvikle deres uddannelsers kvalitet og relevans. Det har uddannelsesinstitutionerne længe efterspurgt, og det øgede fokus på kvalitetsarbejdet skal kunne mærkes overalt – fra toppen af institutionen og helt ud i undervisningslokalerne. En stille kvalitetsrevolution, om man vil.

Indsamles nøgletal for eksempelvis frafald, studieprogression og beskæftigelse systematisk, og er der en bevidst strategi for videnbaseret undervisning? Bliver kvaliteten undersøgt til bunds, og bliver der handlet på de problemer, man finder? Det er nogle af de opgaver, som uddannelsesinstitutionerne nu skal løfte.

Den nye lov reducerer papirarbejdet kraftigt, og fremover skal vi kvalitetsgodkende hele uddannelsesinstitutioner frem for den enkelte uddannelse. Her bliver det afgørende, i hvilken grad institutionerne tager opgaven på sig og får etableret velfungerende, interne kvalitetssystemer. Målet er et system, hvor akkrediteringen ikke kommer til at køre i et parallelspor, men i stedet understøtter institutionernes eget kvalitetsarbejde. Til gavn for både de studerende, arbejdsmarkedet og samfundet.