Godt igennem første runde af institutionsakkrediteringer

Det giver en vis portion stolthed og glæde, at vi nu er kommet godt igennem første runde af institutionsakkrediteringer.

Den nye akkrediteringslov trådte i kraft i sommeren 2013, og her var overgangen fra akkreditering af de enkelte uddannelser til akkreditering af hele uddannelsesinstitutioner et af de helt store kursskift. Det har været en omfattende opgave at komme i dybden med kvalitetssikringen og kvalitetskulturen på den enkelte, hele uddannelsesinstitution. Vi har selvfølgelig kunne trække på erfaringerne fra godt 1.500 akkrediteringsforløb af enkelte uddannelse, men at akkreditere en hel uddannelsesinstitution er immervæk en noget anden opgave. Derfor er jeg også glad for, at vi nu er nået sikkert i havn med akkrediteringsrapporterne for den første runde af hele uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Danmarks Akkrediteringsinstitution og de akkrediteringspaneler af eksperter, der er blevet nedsat i forbindelse med de enkelte akkrediteringer, har løftet i flok, så Akkrediteringsrådet har fået et solidt og klart grundlag for at træffe sine afgørelser. Der skal lyde en kæmpestor tak til alle involverede her fra mit kontor. En institutionsakkreditering handler i bund og grund om at skubbe på for at sikre, at uddannelsesinstitutionen har udviklet kvalitetssystemer og en kvalitetspraksis, der er tilstrækkeligt stærke til, at de fremover selv kan varetage kvalitetssikringen af deres uddannelser. Det er ikke alle de involverede uddannelsesinstitutioner fra første runde, der er i mål med den opgave endnu, men der er ingen tvivl om, at de alle har lagt et stort arbejde i de forløb, vi sammen har været igennem.

Samlet mål med plads til forskelligheder
Vi har i løbet af året erfaret, at det nye akkrediteringssystem er fleksibelt nok til at rumme de mange forskellige uddannelsesinstitutioner – fra store institutioner med flere fakulteter, campusser og en vifte af forskellige fagmiljøer til mindre institutioner funderet omkring et enkelt fagområde.
Akkrediteringssystemet og de enkelte nedsatte paneler af ekspertpersoner har på fornem måde vist, at de kan forstå og vurdere den enkelte institution. Udgangspunktet har hele tiden været den virkelighed, institutionen befinder sig i, dog uden at gå på kompromis med målet om, at institutionerne skal levere uddannelse af høj kvalitet. Det er en stor styrke ved akkrediteringskonceptet, at det har udvist en høj grad af rummelighed, hvor der er fælles mål, men også mulighed for individuelle løsninger.

Vi vægter åbenhed
Samtidig er en af akkrediteringssystemets mere generelle styrker, at det er åbent og gennemsigtigt. Det skal være tydeligt, hvilke kriterier der anvendes til at vurdere, om en uddannelse eller en hel uddannelsesinstitution håndterer kvalitetsarbejdet godt nok. Derfor kan du klikke her, hvis du er interesseret i, på hvilke grundlag de forskellige institutioner – og også enkelte uddannelser – er blevet akkrediteret.
Akkreditering er i bund og grund til for de studerende, som skal være sikre på, at de er sikret høj kvalitet og relevans på de videregående uddannelser. Jeg vil derfor slutte, hvor jeg startede: Jeg er stolt og glad over, at vi i løbet af året har fået tydeliggjort, at vi har et rummeligt og fleksibelt system, der kan indfange nuancer og forskelligheder på landets videregående uddannelsesinstitutioner, men samtidig sikrer, at vi har en klar rød tråd i vores uddannelsessystem.

Vi fortsætter arbejdet.

 

Anette Dørge
Direktør, Danmarks Akkrediteringsinstitution