Notat om uddannelsesinstitutioners evalueringer af egne uddannelser via inddragelse af eksterne eksperter

Når en institutionsakkreditering finder sted, vurderer et eksternt akkrediteringspanel, om en uddannelsesinstitution har et velfungerende kvalitetssikringssystem, der kan sikre tilstrækkelig kvalitet og relevans af uddannelserne på stedet.

Som et aspekt i vurderingen skal panelet bedømme institutionens evne til at evaluere egne uddannelser via inddragelse af eksterne eksperter. Et nyt notat fra Danmarks Akkrediteringsinstitution vejleder herom.

Notatet indeholder to ting:

For det første bliver der givet en række eksempler på evalueringsmodeller og praksisser fra de første institutionsakkrediteringer i 2014-1015, som akkrediteringspanelerne har været kritiske over for i deres vurderinger.

For det andet stiller notatet en række centrale spørgsmål ved uddannelsesevaluering, som en uddannelsesinstitution med fordel kan tage med i sine overvejelser. Målet er at tydeliggøre, hvor akkrediteringspanelerne kan forventes at fokusere, når de skal vurdere modeller og praksisser for institutionernes evalueringer af egne uddannelser via inddragelse af eksterne eksperter.

Se det fulde notat her