Når en institutionsakkreditering finder sted, vurderer et eksternt akkrediteringspanel, om en uddannelsesinstitution har et velfungerende kvalitetssikringssystem, der kan sikre tilstrækkelig kvalitet og relevans af uddannelserne på stedet.
Som et aspekt i vurderingen skal panelet bedømme institutionens evne til at evaluere egne uddannelser via inddragelse af eksterne eksperter. Et nyt notat fra Danmarks Akkrediteringsinstitution vejleder herom.
Notatet indeholder to ting:
For det første bliver der givet en række eksempler på evalueringsmodeller og praksisser fra de første institutionsakkrediteringer i 2014-1015, som akkrediteringspanelerne har været kritiske over for i deres vurderinger.
For det andet stiller notatet en række centrale spørgsmål ved uddannelsesevaluering, som en uddannelsesinstitution med fordel kan tage med i sine overvejelser. Målet er at tydeliggøre, hvor akkrediteringspanelerne kan forventes at fokusere, når de skal vurdere modeller og praksisser for institutionernes evalueringer af egne uddannelser via inddragelse af eksterne eksperter.