Indsatsen for bedre kvalitet skal koordineres

Først og fremmest skal der lyde et rungende velkommen til det nye ekspertudvalg, Uddannelsesministeren har nedsat til at undersøge og komme med forbedringsforslag for kvalitet og relevans af de videregående uddannelser.

Det er altid positivt, når der kommer fokus på det, vi alle ønsker: Uddannelser af høj kvalitet, der kan bruges til noget på arbejdsmarkedet.

Jo mere opmærksomhed omkring den dagsorden, jo bedre. Men vi skal passe på, vi ikke kommer til at træde hinanden over tæerne.

Der er i forvejen mange aktører og instrumenter i spil i kvalitetssikringen og -udviklingen i uddannelsessystemet.

Der er akkreditering af videregående uddannelser, der har eksisteret siden 2007, forpligtende udviklingskontrakter med fastsatte kvalitetsmål for institutionerne, årligt ministerielt tilsyn og et omfattende eksternt censorsystem.

Og om få uger kommer Produktivitetskommissionen med en spritny analyse af kvaliteten af de videregående uddannelser.

Skal holde tungen lige i munden 
Der er mange mekanismer i spil på samme tid – og arbejdsdelingen mellem de enkelte instrumenter er ikke altid soleklar.

Det er rigtig ærgerligt, for hvis vi ikke er varsomme, kan det komme til at ende med dobbeltarbejde og endnu værre, at de forskellige instrumenter kommer til at modarbejde hinanden.

Hvor vi hidtil har brugt ekstern akkreditering til at sikre kvalitet og relevans af hver enkel uddannelse og udbud, står sektoren nu på tærsklen til at overgå til akkreditering af hele uddannelsesinstitutioner.

Med institutionsakkrediteringen bliver det institutionernes eget ansvar at få fastlagt de nødvendige processer til at sikre og udvikle gode og relevante uddannelser – et paradigmeskift for hele vores kvalitetssikringssystem.

Højt kvalificerede eksterne fagpaneler fra ind- og udland kommer til at vurdere, om processerne og institutionens mål for kvalitet og relevans er solide og ambitiøse nok, og om de har den nødvendige effekt.

De første institutioner gennemgår en institutionsakkreditering allerede i 2014, de resterende i årene frem mod 2017.

De første institutionsakkrediteringer vil altså foregå samtidig med, det nye ekspertudvalg i sin anden fase skal fastsætte mål for kvalitet og komme med anbefalinger til at styrke arbejdet med faglig kvalitet og relevans i de enkelte uddannelser.

Det er her, vi skal holde tungen lige i munden og undgå at skabe så meget trængsel, at målet om høj kvalitet og relevans synker under vægten af de forskellige – velmenende – kvalitetsinstanser.

Eksempelvis at ekspertudvalget ikke når frem til nogle absolutte måltal for kvalitet og relevans, der kolliderer med det, institutionerne i forvejen skal efterkomme i forbindelse med akkrediteringen.

Hilser ekspertudvalg velkommen
Med overgangen til institutionsakkreditering kommer mange af uddannelsesinstitutionerne til at stå midt i en markant omstillingssituation, når ekspertudvalget gennemfører sit 360 graders kvalitetseftersyn.

Derfor er det afgørende, at ekspertudvalget, uddannelsesinstitutionerne og Danmarks Akkrediteringsinstitution på begavet vis får koordineret indsatsen for det fælles mål om høj uddannelseskvalitet.

Danmarks Akkrediteringsinstitution hilser derfor ekspertudvalget velkommen, ser frem til dialog omkring snitfladerne i kvalitetsarbejdet og imødeser de anbefalinger, udvalget vil komme med.