Studerende fortæller om deres rolle i akkrediteringsarbejdet

Sidst opdateret: 12.08.2016
Camilla, Medine og Jannik har på hver deres måde bidraget til akkrediteringsarbejdet. I tre små videoer deler de deres erfaringer, og giver et indblik i, hvorfor de studerendes input er så vigtige.

I Danmarks Akkrediteringsinstitution ønsker vi en stærk og vedvarende dialog med studerende om kvalitetssikring. Det er de studerende, der oplever undervisningen, studiet og uddannelsesstedet, så de studerendes input er også afgørende i arbejdet med at sikre og skabe #danmarksbedsteuddannelser.

Danmarks Akkrediteringsinstitution har løbende brug for engagerede studerende til at indgå i nye akkrediteringspaneler. For hver gang en uddannelse eller en uddannelsesinstitution skal akkrediteres, nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel, og der er altid en studerende med her. De studerende indgår på lige fod med det øvrige panel af faglige eksperter og aftagere. Ved en institutionsakkreditering er den studerende en, som har overordnet viden om kvalitetssikring på en institution, der minder om den, der skal akkrediteres. Præcis det arbejde kan du høre om ved at klikke på linket nederst i denne nyhed, for her fortæller de studerende Medine og Camilla om, hvordan det var for dem at indgå i henholdsvis en uddannelses- og en institutionsakkreditering.

Når en uddannelse eller uddannelsesinstitution skal akkrediteres, besøger akkrediteringspanelet institutionen. Her spiller studerende på uddannelsesinstitutionen også en afgørende rolle, da panelmedlemmerne blandt andre mødes med udvalgte studerende herfra. På linket nedenfor kan du høre Jannik fortælle om, hvordan det er at indgå som studerende i forbindelse med besøgene.

Har du interesse i studenterarbejdet med akkreditering, så besøg undersiden for studerende på vores hjemmeside, se de tre videoer, og bliv klogere på, hvordan studieliv rimer på akkreditering.

Kontakt

Jens Lundgaard Jakobsen