Hvad betyder det for den eksterne kvalitetssikring, at de videregående uddannelsesinstitutioner i stigende grad møder en stadig større og mere forskelligartet gruppe af studerende og understøtter deres læring gennem fleksible uddannelser og undervisningsformer? Hvad stiller man for eksempel op med den nye internationale trend ‘micro-crendentials’? Og hvordan har uddannelsesinstitutioner og eksterne kvalitetssikringsinstitutioner håndteret den pludselige og massive omstilling til digital undervisning, som Covid-19 pandemien pludselig krævede for at sikre de studerende fortsat uddannelse på det normale kvalitetsniveau?
Det er nogle af de spørgsmål, der er i fokus for årets EQAF, der bliver afholdt i et digitalt format den 12. og 13. november med temaet ‘Flexible higher education: implementations for QA’. Her vil der være en kombination af præsentationer, world cafés, key note speakers og paneldiskussioner. På forskellig vis vil de berøre tematikker som livslang læring, internationalisering, studentercentreret læring og nye uddannelsesformater som blended learning og ‘micro-credentials’.
Digitalt format giver flere mulighed for at deltage
Hvert år udgør EQAF en solid platform for videndeling og erfaringsudveksling blandt uddannelsesinstitutioner, studerende, kvalitetssikringsorganisationer og andre aktører i sektoren på tværs af hele det europæiske område for videregående uddannelse. Sidste år var flere end 500 deltagere samlet i Berlin. Med det digitale format vil det være muligt for endnu flere at tage del i konferencen.
– I omstillingen fra fysisk til digital konference har vi gjort meget ud af gentænke formaterne for de forskellige sessioner, så der både bliver mulighed for at lytte og være aktivt deltagende. Det giver ledelse, ansatte og studerende på de danske uddannelsesinstitutioner, der normalt ikke ville have mulighed for at rejse afsted til at være med og få nye input, de ellers ikke ville have haft adgang til, forklarer chefkonsulent Rikke Warming fra Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Som en af ENQA’s nominerede i den styregruppe, der har det faglige ansvar for EQAF, har hun været involveret i alle faser af planlægningen. I styregruppen er der ligeledes repræsentanter fra EUA, ESU og EURASHE.