Engageret videndeling om generativ kunstig intelligens som middel til didaktisk innovation på netværksmøde

Kan generative chatbots forbedre feedbackprocesser og understøtte undervisningen på de videregående uddannelser, og hvilke potentialer rummer generativ kunstig intelligens (GAI) i udviklingen af fremtidens læremidler? De spørgsmål og mange flere var repræsentanter fra den brede uddannelses- og forskningsverden samlet på Campus Carlsberg for at få nye perspektiver på og dele viden om ved efterårets møde i Learning Analytics Netværket.

Dagen blev indledt af Henrik Pedersen, der er områdechef i Danmarks Akkrediteringsinstitution. Kort efter klokken 10 bød han velkommen til en interesseret forsamling sammen med Ove Christensen, der er specialkonsulent i afdelingen for Digitalt Kompetenceløft på Københavns Professionshøjskole. Herefter bød de næste timer på i alt tre inspirerende oplæg, der belyste dagens tema fra forskellige vinkler. Hvert oplæg blev rundet af med plenumdrøftelser, hvor deltagerne engageret bød ind med refleksioner og egne indsigter i forhold til generativ AI i et undervisnings- og læringsperspektiv.

Fra feedbackværktøj til fremtidens læremidler
De første to oplæg var omdrejningspunkt for formiddagens videndeling og drøftelser. Efter velkomsten åbnede Ove Christensen, der som programleder inden for didaktisk AI, har et solidt indblik i, hvordan underviserne på Københavns Professionshøjskole arbejder med AI i deres undervisning og dialog med de studerende.

 

Ove Christensen lagde ud med en kort indflyvning til feedback som begreb. Dernæst gav han en række eksempler på, hvordan forskellige typer af generativ AI vil give studerende feedback på deres opgave til at slå en central pointe fast. Nemlig, at generativ AI ikke kan imødekomme de krav og forventninger til dialog og interaktion, der oftest indgår i forskellige typer af feedback på uddannelserne. Med det afsæt udfoldede han forskellige overvejelser, der knytter sig til, at AI ikke er sammenlignelig med en menneskelig dialogpartner.

Efter en kort pause, hvor oplægget og dagens emne blev drøftet ivrigt blandt de fremmødte, indtog forlagsdirektør Morten Blichfeldt Andersen rummet. Det gjorde han med et oplæg om, hvordan Forlaget Praxis som de første i Norden valgte at tænke generativ AI ind i udvalgte læremidler til voksen- og erhvervsuddannelser allerede i sommeren 2023.

Undervejs i oplægget udfoldede han en række udfordringer med eksempelvis forældede og ufleksible muligheder for at søge i materialet og en bred målgruppe med svage studieforudsætninger. Med det afsæt introducerede han den såkaldte bogbot, der kan facilitere elevernes brug af læremidlerne og en række regler for master prompts. Oplægget mundede ud i interessante dialoger om, hvordan studerende på forskellige uddannelsesniveauer kan bruge generativ AI, og hvordan bogbotten påvirker relationen mellem underviser og studerende.

 

Skræddersyede chatbots til store kurser og det lange lys
Efter frokost og en kort teaser for kommende møder i Learning Analytics Netværket var det blevet tid til dagens sidste oplæg. Det stod Carsten Bergenholtz, der er lektor ved Aarhus Universitet, for. Han delte ud af hans egne erfaringer med en skræddersyet chatbot (Phil – en chatbot baseret på retrieval-augmented generation (RAG)), som blev brugt på hans kursus på Aarhus BSS i foråret. De studerende fik adgang til ’Phil’, der var programmeret til at besvare de studerendes spørgsmål med udgangspunkt i undervisningsmaterialet på kurset. Den mulighed gjorde de studerende brug af 20.000 gange i løbet af semesteret.

I oplægget kom Carsten Bergenholtz omkring alle faser i at lave en RAG fra de bagvedliggende overvejelser over den tekniske udførsel til de studerendes oplevelse af at bruge chatbotten, og til hvordan uddannelsesinstitutionerne bedst faciliterer udviklingen af denne type af skræddersyede chatbots. Han fremhævede blandt, at man ved at skræddersy en chatbot i forhold til det relevante undervisningsmateriale bedst muligt sikrer høj kvalitet og relevans i svarene og mindsker risikoen for fejl og misforståelser, som fx ChatGPT og Google Gemini kan have tendens til. På den måde illustrerer ’Phil’ i hans optik, hvordan tilpasset GAI kan give både undervisere og studerende nye muligheder for effektiv læringsstøtte i store undervisningsforløb.

Netværksmødet blev rundet af med en fælles evaluering af dagens erfaringer og en opfordring til at fortsætte udviklingen af GAI-løsninger, der tager højde for en bred vifte af både lærings- og privatlivsaspekter. Dermed understregede dagens drøftelser behovet for fortsat samarbejde mellem undervisningssektoren og teknologiudviklere, så fremtidens GAI-værktøjer kan understøtte læring på en etisk og pædagogisk meningsfuld måde.