Akkrediteringer af videregående uddannelser har gennem årene vist, at uddannelsesinstitutionerne håndterer den løbende pædagogiske sikring og opkvalificering af underviserne på mange forskellige måder.
Et kommende analyseprojekt fra Danmarks Akkrediteringsinstitution vil derfor se på tværs af området og fokusere på de institutionelle rammer for pædagogisk opkvalificering af undervisere.
Behov for systematisk viden
Der er blandt andet brug for systematisk viden om, hvordan institutionerne håndterer opkvalificeringen, hvilke strategiske overvejelser der ligger bag, og hvordan opkvalificeringen bruges til at håndtere pædagogiske udfordringer og forny undervisningen.
Med denne opsamlende analyse ønsker vi at inspirere til et forstærket arbejde med at styrke undervisernes pædagogiske kompetencer. Projektet vil samtidig fremhæve en række internationale erfaringer, som kan være med til at kvalificere praksis i Danmark.
Baseres på eksisterende akkrediteringsrapporter
Den opsamlende analyse baseres hovedsageligt på den viden, der ligger i akkrediteringsrapporter for allerede gennemførte akkrediteringer af enkelte uddannelser. Herudover gennemføres interview med ledere og medarbejdere med ansvar for den pædagogiske opkvalificering på uddannelsesinstitutionerne, ligesom internationale erfaringer inddrages.
Læs mere om analyseprojektet her: Kommissorium for analyse af pædagogisk opkvalificering
Ved spørgsmål, kontakt: