Videngrundlag og kvalitetsikringssystem i fokus for godt andet besøg på Designskolen Kolding

Fra start til slut bar besøget præg af en god dialog, hvor både akkrediteringspanelet og Designskolen Kolding var velforberedt. Forinden var der blevet udvalgt to nedslagspunkter i kvalitetssikringsarbejdet på den kunstneriske uddannelsesinstitution:

  1. Sammenhæng, informationsflow og beslutningsgrundlag
  2. Kvalitetssikring af videngrundlag

I relation til det første audit trail var akkrediteringspanelet særligt optagede af sammenhænge imellem de uddannelsesberetninger, mødefora, nøgletal og andre informationskilder, som Designskolen Kolding benytter til at identificere og håndtere eventuelle kvalitetsproblematikker på uddannelserne og studieretningerne. De spurgte også nysgerrigt ind til organiseringen af kvalitetssikringsarbejdet, og hvordan viden fra de forskellige informationskilder når fra uddannelses- og studieretningsniveau til den øverste ledelse og omvendt.

Ved afdækningen af, hvordan Designskolen Kolding kvalitetssikrer videngrundlaget for sine uddannelser i procedurer og praksis, var akkrediteringspanelet særligt interesserede i kvalitetsarbejdet i praksis. Et af de temaer, der blev berørt i den forbindelse var blandt andet, hvordan der arbejdes med at sikre, at underviserne inddrager viden fra deres kontakt med relevante videnmiljøer og aftagere i undervisningen. Et andet tema var, hvordan designskolen sikrer det rette videndækningsmæssige match mellem underviser og de konkrete fag i deres bemanding.

Besøget blev både indledt og rundet af med et møde med rektoratet. Her fik akkrediteringspanelet lejlighed til at møde designskolens kommende rektor, professor Lene Tangaard, som officielt tiltræder ved årsskiftet. Designskolens afgående rektor, Elsebeth Gerner Nielsen, deltog også ved det afsluttende møde. Ind imellem de øvrige møder var der desuden sat tid af til en rundvisning, hvor akkrediteringspanelet blev introduceret for forskellige videnprojekter. Det skete ved, at to repræsentanter fra rektoratet og to studerende førte panelmedlemmerne rundt mellem en række ’stationer’, hvor ansatte og studerende præsenterede projekter, de selv var involveret i.

Akkrediteringspanelet vil i løbet af den næste tid med bistand fra Danmarks Akkrediteringsinstitution samle op på de mange indtryk og input fra begge besøg i Kolding og oplysningerne i det indsendte materiale fra designskolen. På det grundlag vil der blive udarbejdet den akkrediteringsrapport, som Akkrediteringsrådet skal træffe sin afgørelse om institutionsakkreditering på baggrund af i juni 2020. Forinden vil rapporten have været i høring på Designskolen Kolding.

Se programmet for andet besøg på Designskolen Kolding

Følg institutionsakkrediteringen af Designskolen Kolding