Foto dekorativt element

Ny vejledning giver et samlet overblik over klagemuligheder ved akkreditering

I en ny vejledning giver Akkrediteringsinstitutionen et samlet overblik over, hvilke muligheder uddannelsesinstitutionerne har for at klage eller gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder i forbindelse med såvel akkrediteringsprocessen som Akkrediteringsrådets afgørelse. Vejledningen behandler således både perioden frem til høringen af akkrediteringsrapporten og selve høringen. Den beskriver også efterfølgende muligheder for at klage over retlige spørgsmål ved akkrediteringsafgørelsen til Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Ombudsmanden.

Følger fælles europæiske retningslinjer og standarder for ekstern kvalitetssikring
Klagevejledningen tager afsæt i procestrinene i anden runde af institutionsakkreditering. Dermed følger den op på udsendelsen af vejledning til institutionsakkreditering 2.0, der blev udarbejdet i tæt samspil med sektoren og offentliggjort i august sidste år. De beskrevne klagemuligheder omfatter dog også institutionsakkreditering i første runde samt uddannelsesakkrediteringer.

I samspil med de respektive akkrediteringsvejledninger har den nye klagevejledning til formål at sikre, at akkrediteringsafgørelser sker på det bedst muligt oplyste saglige grundlag. Det sker ved at tydeliggøre uddannelsesinstitutionernes muligheder for inddragelse i og indflydelse på akkrediteringsprocessen tilrettelæggelse og gennemførelse. Dette er i tråd med den mulighed for at klage i forbindelse med eksterne kvalitetssikringsprocesser- og afgørelser, som fremgår af de fælles europæiske standarder og retningslinjer (ESG’erne).

Vejledning udsendt til alle uddannelsesinstitutioner
Den nye vejledning om klagemuligheder ved akkreditering blev sendt ud til alle videregående uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af akkrediteringslovens bestemmelser om uddannelses- og institutionsakkreditering i begyndelsen af måneden.

Læs ‘Vejledning om klagemuligheder ved akkrediteringer’ her (pdf)