2. Besøg
Sikring af et solidt videngrundlag og systematisk opfølgning i fokus for godt andet besøg på Teknika
Hvordan bidrager ledelse, undervisere, studerende og øvrige medarbejdere til systematisk opfølgning i kvalitetssikringsarbejdet på Teknika, og hvordan sikrer maskinmesterskolen et solidt og opdateret videngrundlag på sine uddannelser? Hvilken rolle spiller de to nyetablerede advisory boards i forhold til at inddrage relevante aftagere i udviklingen af uddannelserne? Det var nogle af de temaer, der var i fokus, da akkrediteringspanelet besøgte Teknika i begyndelsen af december.
Besøget var det andet og sidste som led i den igangværende institutionsakkreditering af Teknika og forløb over to dage i Lyngby med engagerede dialoger mellem panelet og ledelse, ansatte samt studerende. Dialogerne tog afsæt i to audit trails, der var var udvalgt som tematiske neddyk i maskinmesterskolens kvalitetsarbejde på baggrund af panelets første besøg. De to audit trails, der altså havde til formål at vise, hvordan kvalitetsarbejdet fungerer i praksis, er:
1. Systematik i opfølgningen i Teknikas kvalitetssikringsarbejde
2. Sikring af videngrundlag
I afdækningen af systematik i opfølgningen i kvalitetssikringsarbejdet, var panelet blandt andet optaget af undervisernes og de studerendes erfaringer med at gennemføre og behandle semester- og midtvejsevalueringer. Det havde derfor en særlig opmærksomhed ved panelets to første interviews, da de ankom til Teknika torsdag morgen sammen med et team fra DAI. Her mødte de henholdsvis studerende og undervisere samt faggruppeformænd. Tilsammen repræsenterede de tre forskellige faggrupper såvel som Teknikas tre campusser i Lyngby, Kalundborg og Sisimiut. Under dialogerne spurgte panelet også nysgerrigt ind til, hvordan Teknika understøtter de studerende i at opnå læringsmålene for uddannelsesudbud og i at have en arbejdsbelastning, der svarer til deres uddannelses normering.
Torsdag eftermiddag rettede panelet deres fokus mod, hvordan Teknika løbende sikrer, at der en systematisk praksis for, at uddannelserne er baseret på relevant og opdateret viden fra forskning, udvikling og de professioner, som de retter sig imod. Det fik de udvidet deres indsigt i via interviews med henholdsvis undervisere og faggruppemænd fra forskellige uddannelsesudbud og med fire medlemmer af de to advisory boards, der for nyligt er blevet nedsat i Kalundborg og Lyngby. De erstatter det tidligere uddannelsesudvalg.
Den følgende dag mødte panelet først studieledere fra Teknika til et interview, hvor der blev fulgt op på spørgsmål, som gik på tværs af de to audit trails. Det blev fulgt af et konstruktivt afsluttende møde med maskinmesterskolens rektorat, hvor teamlederen for Kvalitet og Digitalisering også deltog. Her fik panelet afklaret de sidste spørgsmål som optakt til en drøftelse af ledelsens overvejelser om den videre udvikling af kvalitetssikringsarbejdet på maskinmesterskolen.
På baggrund af input fra besøget og den forudgående akkrediteringsproces vil panelet i samarbejde med DAI nu udarbejde den akkrediteringsrapport, som vil udgøre Akkrediteringsrådets beslutningsgrundlag til juni. Forud for rådets afgørelse om akkreditering vil Teknika have haft mulighed for at kommentere panelets vurderinger og indstilling.
1. Besøg
Engageret dialog under første institutionsbesøg på Maskinmesterskolen København
I den første uge af september bød en veloplagt rektor Ulrik Bak Nielsen velkommen til det panel af eksperter, der er nedsat til anden runde af institutionsakkreditering af Maskinmesterskolen København. Det skete ved en ’meet and greet’ onsdag middag, hvor panelet og det ledsagende team var samlet for at hilse på de forskellige repræsentanter for maskinmesterskolen, som de skulle møde ved interviews i løbet af besøget. Rektoren indledte med en kort præsentation, hvor han zoomede ind på den kommende navneændring til Teknika – Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering. Derudover kom han ind på den københavnske maskinmesterskoles kommende diplomuddannelse og den støt voksende vifte af uddannelsesudbud spredt ud på Sjælland. Herefter blev panelet introduceret, før der blev åbnet op for livlig dialog i uformelle rammer på kryds af tværs af det sensommervarme lokale.
Akkrediteringspanelets besøg var det første af to planlagte besøg i løbet af akkrediteringsprocessen. Det forløb over to dage, hvor panelet efter sit formøde og den indledende ’meet and greet’ mødtes med maskinmesterskolens rektorat og repræsentanter fra bestyrelsen, før de rundede den første dag af med et interview med studerende, som havde en særlig indsigt i kvalitetssikringsarbejdet via deltagelse i studienævn eller studenterforeningen.
Besøgets anden dag blev indledt med, at panelet interviewede undervisere, der på forskellig vis har oparbejdet en særlig indsigt i kvalitetssikringsarbejdet på Maskinmesterskolen København. Heriblandt var der fx faggruppeformænd og semesterkoordinatorer. Herefter fulgte et interview med studieledere og centrale medarbejdere i forhold til kvalitetssikring af praktik på maskinmesteruddannelsen og det øvrige kvalitetsarbejde, før formiddagen blev rundet af med en rundvisning. Her viste en studerende engageret sit studiemiljø frem for panelet og teamet af akkrediteringskonsulenter, der lyttede interesseret og spurgte nysgerrigt ind til de forskellige laboratorier og værksteder med simulatorer, som de blev introduceret for.
Efter frokost samlede panelet op på de mange interessante indtryk og input fra besøget før de igen mødtes med den øverste ledelse på Maskinmesterskolen København. Ved det afsluttende møde kvitterede panelets forperson for et godt besøg med mange interessante dialoger med ledelse, medarbejdere og studerende. Herefter blev der samlet op på panelets foreløbige indtryk af blandt andet systematik og opfølgning i kvalitetssikringsarbejdet på maskinmesterskolen. Herunder blev der blandt andet samlet op på opklarende spørgsmål i forhold til arbejdet med semesterevalueringer, sikring af videngrundlag og en ny organisering med tre studieledere frem for én uddannelseschef. Mødet mundede ud i en drøftelse af mulige tematikker, der vil være i fokus som audit trails ved panelets næste besøg i december.
Efter panelets andet besøg vil den endelig akkrediteringsrapport, som Akkrediteringsrådet skal træffe sin afgørelse på baggrund af i juni 2025, blive udarbejdet.
Se programmet for første besøg på Maskinmesterskolen København
Panelet
Forperson Henrik Sornn-Friese, Ph.d. i Industrial Dynamics og lektor i strategi og innovation ved Copenhagen Business School, hvor han også er studieleder for cand.merc.-uddannelserne og leder af CBS Maritime. Henrik er derudover professor i Maritime Business ved Singapore Management University. Henrik har bl.a. forsket i emner som grøn omstilling, organisatorisk udvikling, international shipping og offshore energisektoren. Derudover er han medstifter af og bestyrelsesmedlem i Maritime Research Alliance og rådgiver for Den Maritime Tænketank. Henrik har erfaring som panelmedlem ved institutionsakkrediteringen af MARTEC – Maritime and Polytechnic College.
Anna Runnemalm, Docent i maskinteknik og assisterende professor samt prorektor ved Högskolan i Skövde. Anna har ekspertise inden for automatiseret inspektion og har tidligere været hhv. lektor i eksperimentel mekanik og chef ved Saab Automobile AS. Hun har deltaget som panelmedlem i institutionsakkrediteringen af Aarhus Maskinmesterskole og har desuden erfaring med vurderinger af uddannelser og uddannelsesinstitutioner inden for det tekniske område fra det svenske Universitets Kanslers Ämbetet (UKÄ).
Annette Veberg Dahl, Ph.d. i Food Science og cand.polyt. i bioteknologi, seniorrådgiver ved NMBU - Norwegian University of Life Sciences. Tidligere prorektor for uddannelse ved Østfold University College, hvor hun bl.a. var leder af kvalitetsudvalget og arbejdede med videreudvikling af institutionens kvalitetssikringssystem. Hun er forhenværende studieleder for ingeniørfag samme sted, hvor hun bl.a. var leder af den lokale F&U-afdeling og det lokale uddannelse- og kvalitetsudvalg.
René Thorhauge, Master in Management of Technology og maskinmester, CEO i Frugal Technologies. René er bestyrelsesmedlem i flere tekniske virksomheder, herunder Hauschildt Marine A/S, og medlem af advisory boardet på MARTEC. René har bred erfaring inden for ledelse og maskinteknik, primært fokuseret på onshore maskintekniske opgaver relateret til den grønne omstilling. Han er tidligere vicedirektør hos VMS Group, hvor han var ansvarlig for drift, lager og logistik. Desuden har han erfaring som projektleder og chef for serviceteknikere hos MAN Diesel og Turbo, hvor han bl.a. har arbejdet med maritim kraftproduktion og fremdriftssystemer.
Jonathan Hasselstrøm Gloudie Thostrup, studerende på Aarhus Maskinmesterskole (AAMS) på 7. semester. Jonathan er studenterrepræsentant i AAMS’ bestyrelse og medlem af De Studerendes Forening på AAMS. Jonathan deltog i institutionsakkrediteringen af AAMS i 2023 som interviewperson. Han arbejder derudover deltid som projektlederassistent i Airteam, hvor han bl.a. har erfaring med overholdelse af myndighedskrav, projektstyring og kvalitetssikringsprocesser.
Team

Karin Gilvad Freiberg
Akkrediteringskonsulent
- Tlf:
- Mobil: 7231 88 05
- kgfr@akkr.dk

Silja Christiane Madsen
Bachelorfuldmægtig
- Tlf:
- Mobil: 7231 8816
- scm@akkr.dk
Teknika - Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering
Teknika - Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering er en selvejende maritim uddannelsesinstitution, der kun uddanner maskinmestre. Teknika hed frem til november 2024 Maskinmesterskolen København og har uddannet maskinmestre siden oprettelsen i 1906. Det gør institutionen til Danmarks ældste maskinmesterskole, der aktuelt udbyder maskinmesteruddannelsen i Kalundborg, Sisimut på Grønland og Kgs. Lyngby, hvor de har deres hovedcampus.
Teknika ledes af en bestyrelse på syv medlemmer heraf er et medlem valgt af og blandt institutionens medarbejdere. De øvrige seks medlemmer udpeges af relevante erhvervsorganisationer og fagforbund. Bestyrelsen er ansvarlig for den overordnede ledelse og strategiske styring af institutionen, mens den daglige drift af varetages af rektoratet.
I 2022 havde Teknika 902 studerende, mens der er i april 2024 var 84 ansatte heraf 52 undervisere.
Hjemmeside: Teknika - Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering
Sprog: Akkrediteringen gennemføres på dansk