Tre audit trails i fokus for andet besøg på Københavns Professionshøjskole

Mandag morgen den 20. juni indledte det nedsatte akkrediteringspanel sit andet besøg på Københavns Professionshøjskole. Det skete med en fremvisning af Praksis- og Innovationshuset på campus i Sigurdsgade, hvor studerende har mulighed for at træne og øve deres professionsfaglige færdigheder gennem simulation i virkelighedstro omgivelser. Besøget bød på yderligere en fremvisning af et af professionshøjskolens praksislaboratorier på tredjedagen. Nemlig PlayLab på Campus Carlsberg, hvor pædagog- og lærerstuderende får styrkede færdigheder inden for eksperimenterende tilgange til legende læring. Endelig bød besøget på en rundvisning med studerende på Campus Hillerød på andendagen.

Besøget forløb samlet set over fire dage, hvor panelet og teamet fra Danmarks Akkrediteringsinstitution mødte både studerende, undervisere, støttefunktioner og ledelse på tre forskellige campusser. På tværs af møderne var der en god dialog. Her fik panelet gennem flere praksiseksempler udbygget sit indblik i brugen af data og den måde, hvorpå professionshøjskolens dialogbaserede kvalitetssikringssystem udmøntes decentralt med afsæt i de enkelte uddannelsesudbuds karakteristika og særkende. Det skete med afsæt i tre audit trails:

 

  1. Kvalitetsrapportering og opfølgning i forbindelse med kvalitetssikring af videngrundlag
  2. Kvalitetssikring af praktik
  3. Pædagogisk og didaktisk kvalitet

Efter fremvisningen af Praksis- og Innovationshuset, som bidrog til, at panelet fik belyst arbejdet med den pædagogiske og didaktiske kvalitet i praksis, var kvalitetssikringen af praktik på tre udvalgte uddannelsesudbud i fokus for panelets møder på besøgets første dag. I den anledning mødtes de først med en gruppe af studerende, der har gennemført minimum et praktikforløb inden for det seneste år. Det møde blev efterfulgt af møder med henholdsvis praktikkoordinatorer og praktikværter, før panelet mødtes med de chefer og ledere fra udbuddene, som har ansvar for dialog med praktikstederne og opfølgning på praktikevalueringerne. Samtalerne fokuserede bredt på, hvordan Københavns Professionshøjskole arbejder med at sikre kvaliteten af de studerendes praktikforløb og hvilke informationer, der bliver bragt i spil til at belyse dette både før, under og efter forløbet. Herunder spurgte panelet blandt andet ind til, hvordan ambitionen om at styrke overgangen mellem skole og praktik kommer til udtryk i forberedelsen af de studerende.

Den efterfølgende dag zoomede panelet ind på, hvordan Københavns Professionshøjskole arbejder med at udvikle undervisernes kompetencer med henblik på at understøtte undervisning af en pædagogisk og didaktisk kvalitet, som fremmer de studerendes læring. For at få dette belyst mødtes panelet med de ansvarlige ledere, studerende og undervisere fra tre uddannelsesudbud og relevante centrale støttefunktioner. Her tog samtalerne afsæt i professionshøjskolens strategi ’Fælles om fremragende undervisning’, der også var blevet berørt på det første besøg i marts. Herunder fik panelet blandt andet udfoldet nogle eksempler på, hvordan der i praksis bliver arbejdet med studentercentreret læring på de forskellige uddannelsesudbud via centrale greb som eksempelvis studieaktivitetsmodellen, undervisningsdocenter, studenterundervisere og træne-øveaktiviteter i praksislaboratorierne.

Besøgets sidste to dage foregik på Campus Carlsberg og havde det første audit trail i fokus. Her fik panelet indledningsvist præsenteret de overordnede processer og systematikker i arbejdet med at sikre uddannelsernes videngrundlag og eksempler på den del af arbejdet med den årlige status på strategi og kvalitet, der vedrører udbuddets videngrundlag. Præsentationerne kom fra ledelsesrepræsentanter fra fire udvalgte uddannelsesudbud og satte sammen med det indsendte dokumentationsmateriale en ramme for panelets efterfølgende samtaler. Her mødtes panelet bl.a. med repræsentanter fra Staben for Forskning og Udvikling, studerende, undervisere, aftagerrepræsentanter og institutchefer samt ledere fra udbuddene. De forskellige interviewgrupper gav hver især forskellige vinkler på det systematiske arbejde med at sikre, at de enkelte uddannelsesudbud har et videngrundlag med relevant og opdateret viden fra forskning, udvikling og praksis tilvejebragt via forskellige kilder.

 

Torsdag eftermiddag rundede panelet og akkrediteringsteamet sit besøg af ved et afsluttende møde med direktionen og kvalitetschefen på Københavns Professionshøjskole. Her kvitterede panelformanden for et godt besøg med mange interessante input og eksempler på, hvordan kvalitetssikringsarbejdet på professionshøjskolen er et fælles anliggende, der understøttes af ledelsesprincipper, data og dialog inden for KP’s fælles rammer for institutionens kvalitetsarbejde.

I den kommende tid vil Danmarks Akkrediteringsinstitution i samarbejde med panelet udarbejde den endelige akkrediteringsrapport, som vil være beslutningsgrundlag, når Akkrediteringsrådet i starten af februar 2023 skal træffe afgørelse om institutionsakkreditering af Københavns Professionshøjskole.

Se programmet for andet besøg på Københavns Professionshøjskole og følg akkrediteringsprocessen her