Undervisningskvalitet, studerendes kontakt til forskningsmiljøet samt velfungerende studiemiljøer i fokus ved godt andet besøg på KU

Over fire dage midt i september besøgte et veloplagt panel af faglige eksperter Københavns Universitet (KU) for anden gang i den igangværende akkrediteringsproces. De var ledsaget af et team fra DAI, der havde tilrettelagt et program, der førte panelet forbi tre af universitetets lokaliteter, og som dykkede ned i tre temaer inden for KU’s kvalitetssikringsarbejde.

Temaerne var udvalgt som audit trails i dialog med KU på baggrund af den indsendte dokumentation og dialogerne med ledelse, ansatte og studerende ved panelets første besøg i maj. De tre audit trails, der var udvalgt som tematiske neddyk i, hvordan KU arbejder med at sikre og udvikle kvaliteten af sine uddannelser i praksis, var:

  1. Sikring af studieaktiviteternes kvalitet og undervisernes pædagogiske og didaktiske kompetencer
  2. Sikring af de studerendes kontakt til forskningsmiljøet
  3. Sikring af velfungerende studiemiljøer

Hvordan sikrer KU undervisningskvaliteten på sine uddannelser, og hvordan indgår studie- og institutledelser såvel som studienævn i det arbejde? Det var nogle af de overordnede spørgsmål, da panelet tirsdag den 17. september besøgte KU SCIENCE på Frederiksberg. Her indgik de i interessante dialoger med pædagogiske konsulenter, undervisere, studerende, studieledere, institutledere og forpersoner samt næstforpersoner fra studienævn for tre forskellige uddannelser. Formålet var at belyse audit trail 1. Herunder spurgte panelet blandt andet nysgerrigt ind til, hvordan undervisningsevalueringer indgår i studienævnenes og –ledelsernes proces med at monitorere, identificere, håndtere og følge op på både udfordringer og udviklingspotentialer i forhold til kvaliteten af forskellige studieaktiviteter.

Den følgende dag rykkede panelet og akkrediteringsteamet til City Campus, hvor de rettede fokus mod det andet audit trail og fire andre udvalgte uddannelser. I dagens løb fik panelet et styrket indblik i KU’s strategiske arbejde med forskningsintegrerede undervisningsaktiviteter og den konkrete udmøntning af universitetets målsætninger for, hvordan de studerende løbende er i kontakt med relevante forskningsmiljøer. Det gjorde de via interviews med undervisere, studerende, studieledere, institutledere, prodekaner og forpersoner samt næstforpersoner fra de udvalgte uddannelsers studienævn.

Universitetsfirkanten i Krystalgade udgjorde rammen for besøgets to sidste dage. Om torsdagen mødtes panelet med medlemmer af både studiemiljørådet og SAK-studerende, studienævnsrepræsentanter, studerende og studieledere fra tre uddannelser. Ved møderne fik panelet lejlighed til at spørge ind til, hvordan KU sikrer velfungerende studiemiljøer og de studerendes trivsel. Den følgende dag samlede panelet op på en række opfølgende spørgsmål på tværs af de tre audit trails ved møder med KU’s prodekaner for uddannelser, dekaner og øverste ledelse.

På baggrund af besøget og den forudgående del af akkrediteringsprocessen, vil panelet i samarbejde med akkrediteringsteamet i den kommende tid udarbejde den akkrediteringsrapport, som vil være grundlag for Akkrediteringsrådets afgørelse om institutionsakkreditering af KU i anden runde. Det vil ske på rådsmødet den 19. februar 2025. Forinden vil KU have haft mulighed for at kommentere på rapporten.