Små campusser har kvalitetsudfordringer, men også særlige styrker

PRESSEMEDDELELSE

I det danske videregående uddannelseslandskab findes en længere række uddannelsesinstitutioner, som både udbyder uddannelser fra en hovedcampus og fra en række mindre campusser, typisk i mindre byer. Med analyserapporten Er det træls at være lillesøster? Fordele og kvalitetsudfordringer i forbindelse med uddannelser på små campusser” afdækkes kvalitetsperspektiver ved de små campusser. Rapporten er udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution, der står for at sikre og udvikle kvaliteten af alle videregående uddannelser og uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Flere kritiske akkrediteringer på små campusser
En opgørelse over afgørelserne viser, at der for universiteter og professionshøjskoler tildeles færre positive akkrediteringer til eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud på små campusser end på hovedcampusser.

Blandt professionsbacheloruddannelser udgør andelen af kritiske akkrediteringer (betegnet som betinget positive akkrediteringer – svarende til et ”gult kort”) 19 % på små campusser mod 11 % på hovedcampusser. På universitetsområdet lyder andelene overordnet set på 20 % betinget positive akkrediteringer og afslag på små campusser, mens andelen er 15 % på universiteternes hovedcampusser. Endnu tydeligere træder problematikken frem, når man alene ser på de universiteter, der faktisk har både hovedcampus og et/flere mindre campusser – særligt i de seneste år (2011-2015). Her har uddannelser på universiteternes små campusser fået betinget positiv akkreditering i hele 27 % af tilfældene mod 13 % på hovedcampusser i samme periode.

Definition: små campusser

Campusser, som ligger i en anden kommune end uddannelsesinstitutionens hovedcampus OG hvor 20 % eller mindre af institutionens samlede optag af studerende (opgjort i 2013) er tilknyttet.

Videngrundlaget – den primære udfordring
Den primære kvalitetsudfordring for de små campusser handler om at sikre et tilstrækkeligt stærkt videngrundlag i de faglige miljøer bag de eksisterende uddannelser. Det afdækker et kig på kriterierne bag de kritiske akkrediteringsafgørelser. For både universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier ser man, at uddannelserne på små campusser sjældnere opfylder kriteriet om videngrundlaget i tilfredsstillende grad.

Stærkere på sikring af relevans
De små campusser har til gengæld også særlige styrkeområder, hvor de står stærkere end hovedcampusserne. ”Relevans” er et fast kriterie i den eksterne kvalitetssikring. Det handler blandt andet om, at uddannelsesinstitutionerne skal søge at sikre deres uddannelsers fortsatte relevans via tæt og systematisk kontakt med både dimittender og med de aftagere på arbejdsmarkedet, der typisk ansætter deres dimittender.
Her har de små campusser typisk en tæt kontakt til det lokale/regionale arbejdsmarked, kommuner og andre relevante interessenter. Det betyder, at relevanskriteriet oftere løftes i tilfredsstillende grad af de små campusser end af hovedcampusser. Det gælder for både universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier.

 

Gode håndteringsmuligheder

De små campusser opererer med en række håndteringsstrategier over for de udfordringer, der særligt gælder for dem. Håndteringer, som alle kan være med til at styrke deres uddannelser. Blandt andet står ledelsesfokus og specialisering centralt for at udbyde gode uddannelser uden for de store udbudssteder. En række små campusser har strategisk valgt at fokusere deres uddannelsesudbud inden for et bestemt fagligt område frem for at satse bredest muligt. Ved at fokusere kræfterne inden for en mere snæver udbudsprofil af uddannelser kan små campusser være i stand til at opbygge viden- og forskningsmiljøer, der står stærkt inden for deres specifikke område, og som med deres specialisering kan tiltrække studerende, forskere og undervisere fra hele landet. Af andre håndteringsstrategier findes eksempler på a) samarbejde med andre små campusser eller hovedcampusser under institutionen, b) samarbejde om udveksling af undervisere, c) gradvis udbygning af underviserstaben, og d) anvendelse af MOOCs eller IT-baserede redskaber for at minimere betydningen af geografisk placering og afstand.

Få trykt eksemplar
Ønsker du at modtage et trykt eksemplar af rapporten (eller flere), kan det rekvireres hos dsl@akkr.dk – så længe lager haves.

Få analyserapporten præsenteret
Vi tager desuden gerne ud hos institutioner, organisationer og andre med interesse for feltet for at præsentere analyserapporten om små campusser. Har et oplæg interesse – eller har du spørgsmål eller kommentarer til rapporten – så kontakt:

Pressekontakt:
Pressehenvendelser ang. rapporten og dens konklusioner kan rettes til:

Daniel Sebastian Larsen

Daniel Sebastian Larsen

Kommunikationsansvarlig

Abonnér på nyhedsbrev