Tirsdag morgen den 5. februar 2019 mødte et veloplagt akkrediteringspanel med formand Agneta Bladh i spidsen op i Københavns Universitets traditionsrige lokaler ved Frue Plads i Middelalderbyen. Her ventede to dage med en perlerække af samtaler med repræsentanter fra universitetets ledelse og studerende.
Med afsæt i de tematikker, der dannede grundlag for Akkrediteringsrådets betinget positive akkreditering af universitetet i juni 2017, var der på forhånd udvalgt to audit trails som omdrejningspunkt for besøget:
- Uddannelsesredegørelser og afrapportering til rektor
- Uddannelsesevalueringsprocessen
Til hver audit trail var der desuden udvalgt fire uddannelser af varierende størrelse og på tværs af fire af universitets fakulteter: HUM, SAMF, SCIENCE og SUND. Fokus var desuden afgrænset til 2018 for at følge udviklingen i KU’s kvalitetssikringsarbejde siden den oprindelige akkrediteringsproces.
Det første audit trail var i centrum for de første møder på besøgets første dag. Via samtaler med institutledere samt studerende i studienævn, studieledere og studienævnsformænd fra udvalgte uddannelser, fik akkrediteringspanelet indblik i, hvordan KU gennem uddannelsesredegørelser sikrer overblik over forskningsbaseringen på den enkelte uddannelse på årlig basis samt følger op på eventuelle problemstillinger. De fik også de interviewedes refleksioner over, hvordan uddannelsesredegørelserne bidrager til fakulteternes afrapportering om forskningsbasering til rektor og hans tilbagemeldinger herpå.
Det andet audit trail havde fokus på de uddannelsesevalueringer med inddragelse af eksterne eksperter, som KU gennemfører hvert sjette år for hver enkelt uddannelse. Til det formål talte de med næstformænd og formænd i studienævn samt studieledere og fagkoordinatorer på de udvalgte uddannelser samt eksterne eksperter, der har deltaget i en uddannelsesevaluering på KU.
Også disse samtaler bar præg af en god dialog, hvor panelet fik indblik i, hvordan de eksterne eksperters ekspertise bliver bragt i spil. Det blev også berørt, hvordan processen omkring en uddannelsesevaluering bidrager til sikringen af forskningsbasering af den pågældende uddannelse.
På besøgets anden dag fulgte en række gode møder med Uddannelsesservice, prodekaner for uddannelse og dekaner, før de sluttede af med at møde med rektor, prorektor for uddannelse og vicedirektøren for uddannelse.
Onsdag eftermiddag kunne panelet forlade Frue Plads med en større indsigt i KU’s arbejde med bl.a. målbare standarder (grænseværdier), og hvordan der i dag arbejdes med at identificere og håndtere eventuelle problemstillinger vedr. forskningsbasering via såvel de årlige uddannelsesredegørelser og uddannelsesevalueringer hver sjette år.
De mange input og indtryk fra besøget bliver nu samlet i den akkrediteringsrapport, som Akkrediteringsrådet skal træffe afgørelse om genakkreditering af KU på baggrund af ved rådets møde den 6. – 7. juni i år. Forinden kommer akkrediteringsrapporten i høring på KU.