Debat

Debat: AI kan frigøre ressourcer til at sikre kvaliteten af danske uddannelser

Vi skal se nærmere på, hvordan kunstig intelligens kan bruges som et redskab, der styrker de studerendes læring og indgår i undervisning og prøveformer. Samtidig skal vi se på, hvordan vi styrer uden om faldgruberne ved den nye teknologi, skriver områdechef for Rådsbetjening og analyse Henrik Pedersen i debatindlæg bragt i Altinget Forsknings temaserie om kunstig intelligens på campus.

Kvalitetstjek af uddannelser kan omfatte deres indsats for at nedbringe kønsskævhed

Debatindlæg: Den skæve kønsfordeling på mange uddannelser skal betragtes som et spørgsmål om uddannelseskvalitet, fordi det kan påvirke læringsudbyttet negativt. Derfor bør man overveje, om ligestilling og køn skal indgå i den eksterne kvalitetssikring, skriver direktør for Akkrediteringsinstitutionen, Anette Dørge, i dette debatindlæg, bragt i Information.

Det store uddannelsesboom er stilnet af

Debatindlæg: Over sommeren har man i medierne kunnet læse, at der er uoverskueligt mange uddannelser for de unge at vælge mellem, samtidig med at mange nye uddannelser løbende melder deres ankomst. Men zoomer man ind på udviklingen, er udtrykket mere nuanceret end som så […]. Om vi samlet set har for mange videregående uddannelser i Danmark, er vi i Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke de rette til at bedømme. Men vi vil gerne pointere, at ingen uddannelser bliver oprettet uden at have tilstrækkelig kvalitet og relevans, samt påpege, at det store uddannelsesboom altså lader til at være stilnet af.